2006. mjus 9, kedd
Nyssa 2006.07.27. 11:39
cicero
Ha fladod, lesz belled valaki
Mindenki arra kvncsi…
…hogy mi lett Carollal (lsd: az elz bejegyzst, aminek Igaz trtnet a cme).
A Carol-eset gy ltszik, egyttrzst vltott ki az olvaskbl. J rzs, hogy ilyen sokaknak tetszett a trtnet, kztk a mammnak is, aki ponbl flhvott, miutn elolvasta, s gy tett, mintha lenne Carol (de nem jtt be a trkk, mert hvszmkijelzs a telefonom. Ha-ha!)
Becsszra, fogalmam sincs, mi lett Carollal. Rkerestem a Google-ban, de nem talltam semmit, szval gy tnik, nem vlt valra lete nagy lma, hogy hres legyen… EGSZEN ADDIG, AMG N NEM RTAM RLA!!!! Azoknak a tanroknak, akik levlben krdeztk, hogy flhasznlhatjk-e az rsomat az rikhoz, zenem, hogy persze! Azonnal jkedvre derltem, amikor a htvgn beleolvastam a New York Times Magazinba, s talltam benne egy cikket, ami nagyon is altmasztja a „gyakorls” elmletemet. A cme Csillagg vls, s egy olyan alkoti mozgalomrl r, amely „rtelmisgiek laza szvetsge, akik vlaszt keresnek arra a jelents, br ltszlag alapvet krdsre, hogy >Mi tesz valakit igazn kiemelkedv brmilyen terleten?<”.
Na s mit gondoltok, mire jutottak tbb v kutatsa utn? Ht a gyakorls. Na j, azrt van mg ms is. A cikk szerint a kutats kimutatta, hogy „az utunk kivlasztsnl olyasmit kell keresnnk, amit szeretnk – mivel ha nem szeretjk, aligha fektetnk bele annyi energit, hogy igazn jl menjen. A legtbb ember nem szvesen foglalkozik olyasmivel, amiben nem „j”. Ezrt aztn fladjk, azzal az indokkal, hogy gysincs tehetsgk a matekhoz, a selshez vagy, mondjuk, a hegedlshez. m ami a valsgban hinyzik, az a motivci, hogy kiemelkedjenek, s hogy eleget gyakoroljanak a haladshoz.” Ez szerintem is pontosan gy van. n is pp ezrt adtam fl a korcsolyzst, a kocogst, a softballt, a fzst, a vezetst, a kosrlabdt, a futst, a mosst, a balettet, a francit, a sznjtszst, a fuvolzst, a festst s a forgatknyvrst pldul (a sorrend vletlenszer). Azrt hagytam ket abba, mert bna voltam mindben. s nem lveztem egyiket sem annyira, hogy hajland legyek eleget gyakorolni a fejldshez. s most itt ez a tudomnyos tanulmny, ami bebizonytja, hogy ppen ez az, amit tennnk KELL – abbahagyni azt, amit nem szeretnk igazn, hogy olyasmire koncentrlhassunk, amit SZERETNK. Tkletes NESZE NEKED mindazoknak a bosszant fazonoknak, akik egsz letemben azzal frasztottak, hogy „ha fladod, sosem lesz belled semmi”. Hah, emberek! Ez a tanulmny bebizonytja, hogy igenis LESZ. Azrt lesz, mert ha fladjuk az unalmas dolgokat, a szenveds helyett rtelmes dologra fordthatjuk az idnket. Persze azt nem mondom, hogy ha valami az elejn nem tetszik, rgtn fl kell adni. Sem azt, hogy ha szeretsz valamit, de nem megy elg jl, hagynod kell a csudba, ahelyett, hogy kemnyebben dolgoznl. Adj egy eslyt mindennek, aztn tartsd is meg azt a j szokst egsz letedre, hogy nem adod fl, amit szeretsz, s prblj ki minl tbb j dolgot. Mert sohasem lehet tudni, melyikrl derl ki, hogy igazn NEKED talltk ki.
Ha szeretntek tbbet tudni errl az alkoti mozgalomrl, aminek a tagjai a kutatst vgeztk, elolvashatjtok 900 oldalas szakmai kiadvnyukat (Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance), ami a jv hnapban jelenik meg. Vagy ha valamirt nincs kedvetek, megsprolhatom nektek az energit azzal, hogy lelvm a pont: A tudsok arra jutottak, hogy „meglepen kevs a kzzelfoghat bizonytk arra az elkpzelsre, miszerint brki is kiemelked teljestmnyre volna kpes kell rfordtott munka nlkl. A kztudatban szerepl „tehetsg” szerept valjban jelentsen eltlozzuk. Ms szavakba ntve, a kiemelked kpessg – legyen sz emlkeztehetsgrl, sebszetrl, balettrl vagy szmtgp-programozsl – szinte kivtel nlkl kialakul, nem pedig velnk szletik. Igen, a gyakorls tkletest.”
Szegny-szegny Carol! Tess Gerritsen azok kz tartozik, akik rtalltak arra, amit szeretnek, s aztn rengeteget gyakoroltk. Tess rendkvl sikeres orvosi thriller-r, m ez egy csppet sem szllt a fejbe. s mivel van egy orvosi diplomja is, igen elkel helyen szerepel a kezd rknak sznt pldakplistmon. Mert nagyon fontos, hogy mikzben azon dolgozol, hogy valra vltsd az lmodat, el is tudd tartani magad.
Ksbb folytatom.
Szeretettel,
Meg
|